Hodnota

20.03.2018

Hodnota bývá chybně ztotožňována s cenou (nominálním vyjádření finanční hodnoty potřebné za službu/zboží zaplatit. Hodnota je však subjektivní vnímání užitku dané služby/zboží v konkrétním místě a čase.

Je zcela jisté, že zákazník nekoupí zboží, pokud vnímá cenu vyšší než hodnotu. Protože každý z nás, chce dělat "výhodné" nákupy, pak většinou platí to, že aby zákazník koupil musí větší měrou převažovat hodnota nad cenou. Obchodníci často uvádí do nabídek "černé na bílém" cenu svého produktu ale zapomínají uvádět či vyčíslovat hodnotu pro zákazníka. Takto vizualizovaná rovnice je však často pro kladné rozhodnutí zákazníka rozhodující.

Koupili byste rok starou Škodu Octavii za 1.5 milionu? A koupili byste si (nebo i klidně půjčili) na Ferrari 355 F1 GTS za 1.5 milionu při vědomí, že normální cena je 3.8 milionu?

Jak vnímáte cenu 120,- Kč / 0.3 litru neperlivé vody na letišti? A kolik byste byli ochotni zaplatit za stejné množství vody na poušti po 2 denním putování bez vody?