gentleman's agreement

30.01.2017

Gentleman´s agreement - džentlmenská dohoda. Dle definice dohoda realizovaná pouze ústní formou, která je uchovaná pouze v paměti zúčastněných nebo v jejich soukromých zápisech.

Nedávno jsem zhlédnul nové zpracování "Winnetou & Old Shatterhand". A tak jsem si společně s ostatními připoměl dobu, kdy život závisel na slovu resp. slibu a jeho dodržení, druhou osobou.

Stejně jako mnozí z Vás, si pamatuji dobu, kdy neexistovaly mobilní telefony, SMS, Facebook, Instagram, Skype ani WhatsApp. Byla to doba, kdy když jste si domluvili rande v 30 km vzdáleném městě, museli jste skutečně dbát na to, abyste vše dobře naplánovali, zjistili si čas odjezdu jednoho ze dvou autobusů, zeptali se ve svém okolí na trasu a došli na dané místo 10 minut předem. Jinak bylo po rande. Neexistovala možnost jak informovat, že mi to nevyšlo, že se zpozdím nebo že to necháme na jindy s využitím "smutného" smajlíku.

Vzhledem ke své praxi obchodníka, manažera a člověka, který pracoval i v právních službách vím, že psaná dohoda je fajn ale charakter, čest a pověst nenahradí. Mám rád lidi, kteří slibují pomalu a s rozvahou, místo těch, kteří naslibují hory doly, bez ohledu na závaznost a skutečné dodržení slibu. I já jsem zejména ve svých začátcích ve snaze vyhovět všem, sliboval mnohem víc, než jsem mohl stihnout. Až po urgencích zákazníků a mém vyčerpání jsem si uvědomil, že tuty cesta nevede.

Vážím si všech přátel, kolegů, obchodníků i obchodních partnerů, kteří dokážou říct NE a nepřijmou úkol či dohodu, protože pečlivě váží své možnosti, kapacity a životní priority.

V mé praxi budování obchodních týmů, vždy uzavírám pracovní smlouvu a počáteční dohodu ohledně vzájemných očekáváních. Dbám na to, aby byla tato dohoda skutečně individuální a respektovala možnosti a realitu daného pracovníka. I tak se občas stane, že dohoda o realizovaných aktivitách, pravidlech týmu, či svěřeném úkolu, padne na neúrodnou půdu.  Slyším potom kupu výmluv, proč to zrovna nešlo. Zdá se Vám to povědomé? Že jste to slyšeli nedávno od svého potenciálního zákazníka, když zrušil na poslední chvíli schůzku?

Je řešením nová směrnice? Nový dodatek k pracovní smlouvě? Usměrnění zákazníka, že takto tedy NE? Jsem přesvědčen, že nikoli.

Měli bychom si uvědomit, že pokud chceme respekt ostatních, pokud chceme zvyšovat svůj "morální kredit", měli bychom pečlivě vážit co, proč a komu slíbíme. A vynaložit maximální úsilí k dosažení slíbeného. 

Stejně tak, bychom měli "morálně zavázat" i druhou stranu dohody, aby věděla, že to myslíme vážně a nechceme mrhat jejím ani naším časem. A pokud to ani tak nevyjde? Je na čase si říct, zda nám spolupráce, která nefunguje již od počátku, přinese v budoucnu prospěch a radost, nebo pouze práci a těžkou hlavu. Pokud jde o druhý případ, je dobré říct zavčas NE a dát příležitost jiným, kteří si našeho času a své pověsti váží a jednají s námi seriózně.

Jak jinak by vypadal svět, kde bychom nepotřebovali tolik smluv, směrnic a sankcí a dalo se spolehnout na dané slovo? Jak velké jsou vlastně náklady nedůvěry? Žilo by se nám bezpochyby jednodušeji, a to v atmosféře plné důvěry a respektu.

Pojďme se o to společně zasadit. A plňme sliby nejen o Vánocích!

Další články na mém blogu

Přečtěte si, co je nového

Pan Ing. Přemysl Málek od základu změnil můj dosavadní pohled na řízení a činnost obchodního týmu. Jako jednatel největší jazykové školy mohu konstatovat, že naši obchodníci nyní podávají očekávané výkony a po letech se nám konečně vyplatí.

Jan Brumlík

11.05.2018

Spolupráci s panem Málkem jsme započali v roce 2014. Od té doby šly moje obchodní výsledky nahoru a ve své firmě jsem se dostal mezi 10 nejlepších obchodníků z cca 150.

Naše jazyková škola Lingua Centrum využívá služeb pana Málka pro výběr a zaškolení obchodního týmu dlouhodobě. Samotný výběr obchodníků a vedení pohovorů s nimi ušetří vedoucímu obchodního týmu desítky hodin nemluvě o faktu, že pan Málek má velmi dobrý smysl pro výběr vhodných kandidátů a již na pohovorech zjišťuje vše potřebné pro...

Obchodu se věnuji již několik let a setkával jsem se s různými obtížemi a překážkami v dotažení a uzavření obchodů. Samostudiem mi prošla rukama spousta materiálů od knih po YouTube, ale skutečné a skokové zlepšení a hlavně pochopení celé obchodní problematiky se dostavilo až po seznámení se s panem Málkem a jeho výtečnými kurzy, začátkem roku...

Hodnota

20.03.2018

Hodnota bývá chybně ztotožňována s cenou (nominálním vyjádření finanční hodnoty potřebné za službu/zboží zaplatit. Hodnota je však subjektivní vnímání užitku dané služby/zboží v konkrétním místě a čase.

Ice break

18.03.2018

Ice-break (prolomení ledů) znamená v praxi obchodního rozhovoru úvodní fázi obchodního jednání, které má směřovat k neformálnímu navázání vztahu s obchodním partnerem. Dříve se doporučovala pochvala, nyní využíváme spíše nenásilné a uveřitelné propojení reality klienta s provázáním do oblasti našeho profesního působení - tedy záměru, proč jsem...