Podnikatel s duší zaměstnance.

11.05.2017

Procitnutí

Většina akvizičních obchodníků se kterými jsem se setkal, pracuje na základe živnostenského oprávnění. Profese obchodníka pro většinu z nich nebyla jejich volbou č.1 - spíše východiskem z nouze, kdy se jim dlouhodobě nedařilo sehnat jinou práci na hlavní pracovní poměr. Z velké části je však oslovila známá značka, profesionální vystupování personalisty-náboráře, příslib volnosti podnikatele a možnost pohádkového výdělku, o kterém by jinak ani neuvažovali.

Po prvních pár týdnech a zpravidla s první fakturací však přichází procitnutí. Slibovali přece, že se to bude prodávat samo, že tomu budu muset věnovat daleko méně času než v běžném zaměstnání. A navíc jsem projezdil a protelefonoval celé jmění. Ještě před první fakturací jsem musel uhradit sociální a zdravotní pojištění. Chtěl jsem si vzít dovolenou, ale šéf týmu mi připomněl, že díky týdenní absenci a dosud nepodepsaným smlouvám bych měl na výplatě nulu. Prý ať si vyberu - je to na mě.

Odšťavňovač

Ano. Živnostník je podnikatel, a to se všemi benefity i zodpovědnostmi. Šli byste do podnikání bez rezervy a bez vstupního kapitálu? Asi ne. Myslíte, že podnikateli někdo zaručí, nekonečný příval zákazníků a dostatečné tržby? Jedinou jistotu má v součtu osobních a firemních nákladů, víru ve své schopnosti a dobré nápady. Pokud nemá víru ve své schopnosti ani funkční nápady, zbývají pak často pouze náklady.

V historii vycházeli živnostníci z řad řemeslníků, kteří si na obživu vydělávali tím, čemu se vyučili (brašnáři, ševci, hrnčíři atd.). Základem pro jejich tržby byl jejich um a poptávka po jejich službě či produktu v dané lokalitě. Když se jim dařilo dobře, přibrali tovaryše. Suroviny pro další výrobu/rozvoj si kupovali výhradně ze svého výdělku z předchozího období - půjčky neexistovaly.

V dnešní svobodné době, díky volným živnostem, není třeba dokazovat své umění a do podnikatelského odšťavňovače se dostává spousta dobrodruhů, kteří neznají, čím se v podnikání řídí jejich práva a už vůbec ne povinnosti či předpoklady úspěšného podnikání. Tito pak často zůstávají na dně odšťavňovače. Ti samí personalisté, kteří je předtím lákali, je nyní vylévají ze systému jako nepotřebný odpad. Většinou však již ochuzené o sny, nadšení a často i finance. Sladký nektar zůstane často pouze společnosti, která získá nového dlouhodobě platícího zákazníka.

Mixér

To, na co jsem osobně všechny obchodníky, které jsem přijímal upozorňoval, že jakýkoliv pozitivní výsledek je podmíněn jejich nasazením, ochotou učit se a schopností aplikovat znalosti v praxi. A že v prvních 3-6 měsících to bude vyžadovat enormní nasazení - zejména, pokud neměli předchozí zkušenosti s obchodní činností. I přes toto poučení nebyli všichni úspěšní. Někdy chyběly vlohy, jinde pracovitost a sebekázeň.

První signály o počátku konce však přicházely, když obchodníci začnou kombinovat přístup zaměstnance a podnikatele. Jak by Vám asi chutnal koktejl z mixéru, ve kterém je současně kedluben, mandarinka a chleba s máslem? Nejen, že by asi nevypadal zrovna vábně ale možná by způsobil i lehčí zažívací problémy. Bohužel přesně tak to vypadá s mnohými "OSVČ - podnikately" v České republice. Často přehnané očekávání naráží na nedostatky v osobním přístupu.

Co často motivuje k práci na živnost?

  • Chci mít volno, kdy se mi zlíbí.
  • Slibují, že mě všechno naučí.
  • Jasný manuál na úspěch.
  • Nechci mít šéfa.
  • Nechci se řídit interními předpisy.
  • Líbí se mi fixní podpora.
  • Nechci být úkolován.
  • Chci platit nižší daně.
  • Budou na mě pracovat druzí.
  • Chci vydělávat statisíce.
  • Nechci dělat věci, které mě nebaví.
  • Chci pracovat daleko méně za víc peněz.



  • Nechci být závislý na zvůli svých nadřízených.

Jaký je však předpoklad pro úspěch?

  • Musím mít sebekázeň pracovat jindy.
  • Učit a zajímat se musím především sám.
  • Manuál neexistuje. Jistota je v nejistotě a neustálém zdokonalování.

  • Musím mít sám pevnou pracovní morálku.

  • Musím mít lepší nápad a funkční strategii.

  • Vždy je podmíněna minimální aktivitou.

  • Musím si sám přikázat a stanovit priority.

  • Musím daním sám rozumět.

  • Musím je to umět naučit a zaplatit jim.

  • Nemusím také vydělat nic.

  • Musím dělat i věci nepopulární ale důležité.

  • Prvních 6-12 měsíců musím pracovat 2x tolik než v zaměstnání. Pokud vytrvám a budu neustále zlepšovat své postupy, můžu profitovat z nadstandardního výdělku za stejnou či kratší dobu.

  • Jsem závislý na svých schopnostech na úřadech/legislativě a konkurenci.

Co říct závěrem?

Stejně jako není v mnohých společnostech žádoucí zaměstnanec s duší podnikatele, který by vše nejraději zlepšoval a zdokonaloval, stejně tak není dlouhodobě funkční model podnikatele s duší zaměstnance.

Podnikání prostě není pro každého. Kdo má však silnou motivaci, zná své silné a slabé stránky, hýří nápady, překážky jsou pro něj výzvou, a je připraven nést odpovědnost za své nedokonalosti či chybná rozhodnutí, může to být cesta k naplněnému životu a splněným snům.

Další články na mém blogu

Přečtěte si, co je nového

Pan Ing. Přemysl Málek od základu změnil můj dosavadní pohled na řízení a činnost obchodního týmu. Jako jednatel největší jazykové školy mohu konstatovat, že naši obchodníci nyní podávají očekávané výkony a po letech se nám konečně vyplatí.

Jan Brumlík

11.05.2018

Spolupráci s panem Málkem jsme započali v roce 2014. Od té doby šly moje obchodní výsledky nahoru a ve své firmě jsem se dostal mezi 10 nejlepších obchodníků z cca 150.

Naše jazyková škola Lingua Centrum využívá služeb pana Málka pro výběr a zaškolení obchodního týmu dlouhodobě. Samotný výběr obchodníků a vedení pohovorů s nimi ušetří vedoucímu obchodního týmu desítky hodin nemluvě o faktu, že pan Málek má velmi dobrý smysl pro výběr vhodných kandidátů a již na pohovorech zjišťuje vše potřebné pro...

Obchodu se věnuji již několik let a setkával jsem se s různými obtížemi a překážkami v dotažení a uzavření obchodů. Samostudiem mi prošla rukama spousta materiálů od knih po YouTube, ale skutečné a skokové zlepšení a hlavně pochopení celé obchodní problematiky se dostavilo až po seznámení se s panem Málkem a jeho výtečnými kurzy, začátkem roku...

Hodnota

20.03.2018

Hodnota bývá chybně ztotožňována s cenou (nominálním vyjádření finanční hodnoty potřebné za službu/zboží zaplatit. Hodnota je však subjektivní vnímání užitku dané služby/zboží v konkrétním místě a čase.